Kendi tabirine göre, bağlama tınılarını henüz doğmadan önce dinlemeye başlamış Tarkan Güven. 1970 yılında Sinop’ta doğmuş. Çocukluğuna dair hafızasında kalan şey ise babasının Profesyonel bir şekilde çaldığı bağlama. Babasının hocalığında, uzun yıllar Usta-Çırak öğreniminin içinde, yaşayarak öğrenmiş halk kültürünü de, bağlama icrasını da. Gençlik yıllarına geldiğinde ise o yıllarda pek çok insana ilham kaynağı olan Muhabbet albümlerini, Tarkan Güven’de sıklıkla dinler olmuş. Konservatuara girene kadar da nota bilmeden icra etmiş bağlamayı. 

Tabi yedi yaşımdan bu yana bağlama çalıyorum. Babam, ben annemin karnında iken annemin karnının dibinde bağlama çalarmış. Zamanında radyo sınavlarına girmek istediyse de, dedem buna izin vermemiş. Babam iyi bağlama çalar, iyi bir müzisyendir. Benim ilk bağlama öğretmenim de kendisi olmuştur.

Üniversiteye girdiğim yıllarda, Kısa sap bağlama çok daha ön plandaydı. Muhabbet albümleri çok dinleniyordu. Ben de muhabbet albümlerini babam sayesinde öğrenmiştim ve eserleri çalabiliyordum. Konservatuara gidene kadar nota bilmiyordum ve nota öğrenmesi bana çok zor geliyordu. Ama kulaktan birçok eseri çalabiliyordum. 1988 yılında İTÜ Devlet Konservatuarı temel bilimler bölümünü kazandım. Konservatuara girdikten sonra, uzun sap bağlama ile tanıştım ve sudan çıkmış balığa döndüm. Sanki yeniden bağlamaya başlamış gibi oldum. 

Konservatuar döneminde Nida Tüfekçi, Taşkın Doğan Işık ve Mehmet Erenler gibi önemli isimlerden ders almanın gururunu bugün halen içinde hissediyor Tarkan Güven. Güzel anılar da biriktirmiş bu sayede.

Konservatuvar’da Sınıf arkadaşım Memduh Açıkgöz ile birlikte, Nida Tüfekçi hocanın derslerine girmek istedik. Kendisi ile görüştük, bize bir iki tane türkü çaldırdı. Bizi beğendi ve derslere almayı kabul etmişti. O yıllarda Nida Hocanın derslerine, Çetin Akdeniz ve Cengiz Özkan’da geliyordu.  Biz Nida hocanın derslerine, aslında Rahmetli Taşkın Doğan Işık hocanın derslerinden de kaçarak gidiyorduk. Daha sonra bozlaklar üzerine bir araştırma yaptım, en iyi icra edenler kimler diye. Mehmet Erenler hocaya Elmadağ’da ulaştım. Mehmet hocanın derslerine girmeye başladım. Fakat kendisine, konservatuar öğrencisi olduğumu söylemedim. Derslerine bir ay kadar gittim ve sıfırdan ders almaya başlamıştım. Saz çalabildiğimi kendisinden gizlemiştim ancak daha sonra kendisi beni çözdü. Bana ‘’neden sıfırdan benden ders aldın diye sordu’’. Bende ‘’benim derdim, sizin benim hocam olmanız ve sıfırdan, sizden bir şeyler öğrenmek istedim’’ dedim. Benim için Mehmet Erenler’ in dersine girmek ve kendisini tanımam çok özel bir durumdu.

Mesela Zeki Atsız ( Sarı Zeki) hoca ile çalışma fırsatı buldum. Denizli ve bölgesindeki önemli zeybekleri kendisinden öğrendim. Konservatuvar yılları benim için önemli bir dönemdi. Şuan Bizim usta çırak ilişkimiz biraz daha kuramsal ve teorik bilgiye kaydı. 

Müzikal eğitimin yanında bağlama yapımcılığı sürecini de şöyle özetliyor Tarkan Güven;

Sinop’ta Rahmetli Ahmet Akın ustanın çırağıyım. Yanına gidip gelirken, önce kemane yapmakla başladım. Ahmet Akın usta beni yetenekli buldu. Tabi ilk yaptığım kemanenin ufak tefek hataları oldu. Daha sonra bana bağlama yapımını öğretmeye başladı ve Sürekli kendisinden bilgiler öğrendim. Kendisinin sayılı çıraklarından birisi olmanın gururunu yaşıyorum halen. Bu işin ticari boyutunu yapmadığım gibi, seri bağlama da üretmedim. Asıl işim kesinlikle bağlama öğretmenliği. Bağlama teknelerini kendim oymuyorum. Samsun Çarşambadan Davut Güneş ustanın teknelerini kullanıyorum. Oyma olursa Kestane ve dut kullanıyorum ve bunun dörtte bir yarma olmasına dikkat ediyorum. Buna ustalar ‘’kabuktan açma’’ tabirini kullanırlar. Bir dut kütüğünün dört parçaya bölünmesinden ve o dört parçadan bir tanesi çok değerlidir. Çünkü halkalar kapağa paralel olur. 

Hem bağlama icrasını öğreten, hem imal eden biri olarak yapımı tamamlanmış bir bağlamada hangi özellikleri arar Tarkan Güven.

Bir bağlamada ilk aradığım özellik, çalım rahatlığı ve tel yüksekliğidir. Bağlamanın çalımı rahat ise o iyi bir ustanın yapımıdır. Bununla birlikte malzemede kuvvetlilik ararım. Ağaç seçimi, sapın elyafı ve kapağın sıklığı yerinde ise ondan sonra tonuna bakarım. Bağlamadaki ton sübjektiftir. Kişiye göre aranan ton farklıdır. İyi bağlama sizi üç saatte yapabildiğiniz bir pasajı daha kısa sürede yaptırabilen bağlamadır. Bunu profesyonel bağlama çalıcıları anlar. İyi bağlama size daha çok çalma isteği veriyorsa bu gerçekten iyi bağlamadır.

1994 yılında Denizli’de M.E.B bünyesinde öğretmen olarak göreve başlayan Tarkan Güven, şimdilerde halen Denizli’de Güzel sanatlar lisesinde, bağlama öğretmenliği yapıyor, hem de bağlama imal ediyor. Babasından aldığı usta-Çırak öğrenimi ile birlikte pek çok müzisyen ve icracı yetiştirmiş. Bugün Müziğin merkezi olan İstanbul’da, alanında popüler olmuş isimlerden bazıları da, Tarkan Güven’in öğrencisi olmuş geçmişte. Genç öğrencilerime ustalardan öğrendiğim bu kültürü ve müziği en doğru şekilde aktarmaya çalışıyorum diyor Tarkan Güven. Elinden geldiğince müzikalitesi yettiğince buna devam edeceğinin de altını önemle çiziyor. Çok sayıda genç kuşaklara bu kültürü aşılaması dileğimiz ile Tarkan Güven’e bizde başarılar diliyoruz.

PAYLAŞ
İLGİLİ YAZILAR
ÇİFTETELLİ
Türkü Life Google Playde
BAĞLAMA ÇALMADAN, TÜRKÜ OKUMADAN HALK MÜZİĞİ KÜLTÜRÜ TEMSİL EDİLEBİLİR Mİ?

Yanıt Ver

*