Genellikle Marmara, Ege, İç Anadolu ve Akdeniz bölgelerinde oynansa da çiftetellinin ritmine herkes aşinadır. Müziğin ritmik yapısı genellikle aynı olsa da oynanışı yöreler arasında farklılıklar gösterir. Trakya’da yapılan düğünlerde gelin ve damadın dansından sonra genellikle çiftetelli oynanır. Devamında farklı yörelerin oyunları ile düğün devam eder.

Çiftetelli, 4/4 lük ritme sahip oldukça hareketli bir oyundur. Oynanan oyunun ve çalınan müziğin ortak adıdır. Türkiye’de ve Balkan ülkelerinde bilinmektedir ve oynanmaktadır. Türkiye’de oynanan bazı türleri Eskişehir Çiftetellisi, Bursa Çiftetellisi, Bahriye Çiftetellisi,Adana Çiftetellisi, Keban Çiftetellisi, Balıkesir Çiftetellisi, Kemalpaşa Çiftetellisi (Arap Çiftetellisi), İnegöl Çiftetellisi, Gaziantep Çiftetellisi, Şanlıurfa Çiftetellisi, Trakya Çiftetellisi, Ada Çiftetellisi, , Bandırma Çiftetellisi, İstanbul ve Ankara Çiftetellisidir.

Çiftetelli “vücudun üst bölümünün ritim eşliğinde titreterek, gerdan kırarak oynanan bir oyun ve bu oyunun müziği” olarak tanımlanır. Çiftetelli, yalnız eğlence amacı ile ritim eşliğinde vücudun omuz, kol, göğüs, bacak titreşimleriyle, gerdan kırarak oynanmasıdır. Çiftetelli klasik sazlarla ya da bağlamayla çalınan oyun havasıdır. Türkiye’de birçok bölgede oynanan çiftetelli oyunu, belirli bir yön kısıtlaması olmayan serbest, disiplinsiz, bir oyun türüdür. Genel olarak Çukurova, Bursa ve Trakya çiftetellisi en bilinenleridir. Osmanlılarda saray eğlencelerinde çiftetelli oyunu görülmektedir.

Çiftetellide adımlar küçük atılır, ayakların ve adımların diğer oyunlarda olduğu gibi sayısal bir değeri ya da ölçüsü yoktur. Serbest ve istenildiği gibi adım atılabilir. Temel olan duyulan ritmin oyuncunun kollarında, bacaklarında ve omuzlarında harekete dönüşmesidir. Çiftetellide eğlence ve müziğe uydurulmuş bir vücudun neşesinin gösterilmesi veya yaşanması söz konusudur. Çiftetelli karşılıklı oynandığı gibi toplu olarak da oynanır. Toplu olarak oynandığı zaman ayaklar tek tek ileri, sağa ve sola hareket ederek adeta tarayıcı gibi belli bir açıyla kendi etrafınızda dönecek şekilde hareketlendirilir. Vücut burada pek fazla hareket etmez. Kural olmamakla birlikte ayaklar 90 derece dönerken vücut 45 derece döner. Bu noktaya dikkat edilir. Dikkat edilecek bir diğer nokta da oyunu oynarken aşağıya bakmamak ve mimiklerle dansı desteklemektir.Çiftetellide Zeybek ve Halay gibi belirlenmiş özel kıyafetler yoktur. Genelde parlak, canlı ve süslü kıyafetler kullanılır.

Ay doğar ayazlanır 
Gün doğar beyazlanır 
Gelin olacak kızlar 
Hem gider hem nazlanır 

Haydi çiftetelliye 
Ayşe Fatma Hayriye 
Çapkınlıktan usanmaz 
Yaşı gelse elliye

PAYLAŞ
İLGİLİ YAZILAR
sevcan orhan
dergi satis noktalari
OKUNAN İLK MİLLİ MARŞIMIZ MEĞER BİR TÜRKÜYMÜŞ…
ANKARA’DAKİ MÜZİKLİ EĞLENCE YERLERİNİN DÜNÜ VE MÜZİK TÜRLERİNDEKİ DEĞİŞİM-2

Yanıt Ver

*